Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

onsdag 20 april 2011

Internationella valobservatörer till omvalen i VG och Örebro!

Det behövs internationella valobservatörer från OSSE för att se att våra omval och förtidsröstningen går rätt till. Det har jag tyckt sedan januari när omvalet blev bestämt i regionen för VG och skrev ett pressmeddelande om detta. Igår tog vakna journalister upp detta i Dn och idagens DN samt i P1 imorse, självklart skall våra val gå rätt till och väljarna skall känna att deras vilja respekteras. Annars förstörs grundbulten i vår demokrati som bygger på folkviljan och fria rättvisa val. Som internationell valobservatör så ser jag att våra val är totalt annorlunda än övriga val jag observerat. Här är det innan själva sammanräkningen som kan vara tveksam...detta med förtidsröstning som sker i bibliotek tycker jag liknas mest vid en snabbköpskassa där man lämnar in snabbt och inte är så noga med valhemligheten. Detta är inte acceptabelt och jag är rädd att vi får göra om valet i VG igen.....internationella valobservatörer kostar inget eftersom i OSSE så står varje nation för sina insatser som observatör.Om vi inte hinner få internationella observatörer på plats iinnan valet den 15 maj så bör vi be om hjälp från OSSE i valet 2014...för Sveriges trovärdighet skull.