http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Kammaren/Protokoll/Riksdagens-snabbprotokoll-2013_H10986/
Fru/Herr Talman!
Denna vår liksom alla andra vårar har
Trafikutskottet en debatt om trafiksäkerhet där ett antal motioner som väckts
under den allmänna motionstiden behandlas. Det är en viktig debatt då trafiksäkerhet är en grundbult i samhället som skapar trygghet och det är därför av
intresse att debattera vad vi kan göra för att förbättra den.
Nollvisionen ligger fast och ett
etappmål för trafiksäkerheten är att antalet omkomna bör minska till 220 stycken
år 2020. Under 2013 var det 264 personer som omkom i trafiken, vilket är den
lägsta siffra sedan andra världskriget. Dock har antalet svårt skadade stigit och
uppgick till 4 691 personer.
Bakom dessa kalla siffror ligger mycket
tragedi och stor sorg i många familjer. Vårt arbete som politiker är att på
alla sätt försöka minska denna sorg och göra vad vi kan för att få ett
trafiksäkrare samhälle.
Vilka faktorer är det som spelar störst roll för att
öka trafiksäkerheten? Det är framförallt fyra faktorer:
1. Att
hålla hastigheten
2. Att
köra nyktert3. Att använda bilbältena
4. Att undvika mobilprat under bilkörningen och framförallt att inte sms eller på annat sätt brista i uppmärksamheten från bilkörandet
Den första parametern att hålla
hastigheten är viktig och därför har Trafikverket utökat antalet fartkameror
(ATK – automatiska trafiksäkerhetskontroller) . År 2006 inledde Trafikverket ett
samarbete med polisen och tog över ansvaret för fartkamerorna och då var
antalet 700 stycken. I år har Trafikverket 1300 fartkameror som finns över hela
vårt land. Det finns även ett antal mobila fartkameror - 15 stycken ,som
polisen hanterar. Det är viktigt att hastighetsgränser anges med
tanke på vägens standard och trafiksäkerheten. Under våren 2007 fattade
riksdagen beslut om en långgående reformering av hastighetssystemet och det
infördes hastighetsgränser i 10 – intervaller. Regeringen har angett att det
för närvarande inte är aktuellt att genomföra ytterligare långgående reformer
av hastighetssystemet.
När det gäller den andra
parametern – nykterhet så är det helt enkelt som så - att trafik och nykterhet
hör ihop. Allt annat är orimligt, oansvarigt och även samhällsfarligt. I
Sverige omkom under 2012 totalt 67 personer i vägtrafikolyckor där någon av de
inblandade var alkoholpåverkad. Mer än 1 000 människor skadades svårt i
alkohol- och drogrelaterade vägtrafikolyckor. Enligt Trafikverkets statistik
har ungefär en femtedel av de omkomna personbilsförarna alkohol i blodet medan
hälften av singelolyckorna med dödlig utgång är alkoholrelaterade. Mer än var tredje
ung förare som dödas i trafiken är onykter. Enligt beräkningar görs minst 15
000 bilresor per dag av alkoholpåverkade förare. En onykter förare med 1,0
promille i blodet löper omkring sju gånger större risk att dödas i en
trafikolycka än en nykter förare.
Ett sätt att stoppa bilkörande när man
har alkohol i kroppen är att använda alkolås. Regeringens ambition har varit
att få många att frivilligt anamma alkolås. Att inte höja förmånsvärdet på
bilar som installerar alkolås har varit ett sätt. Vidar har regeringen sedan
hösten 2010 infört ett permanent system som innebär att vid rattfylleribrott kan alkolås medges som alternativ till
körkortsåterkallellse.
Varje år ska alla myndigheter under regeringen rapportera sina
bilinköp och leasing till Transportstyrelsen. Enligt Transportstyrelsen finns
det stora brister när det gäller alkolås. Regeringens ambition är att 75
procent av myndigheternas fordon ska vara utrustade med alkolås, men enligt rapporteringen har bara 13
procent alkolås och endast 5 procent av myndigheterna klarar målet. Enligt Transportstyrelsen kan en orsak till det dåliga
resultatet vara att det har tagit tid att få ett ramavtal för upphandling av alkolås.
När det gäller kommunerna är dock bilden mer positiv då allt fler kommuner
under senare år har valt att ställa alkolås som krav vid upphandling, och då
speciellt för skolbussar och färdtjänst. Alliansen kommer att följa denna
utveckling noga för att se att andelen alkolås i myndigheternas bilar ökar annars får ytterligare åtgärder vidtas.
I Göteborgs hamn har ett intressant projekt med
alkobommar prövats under hösten. Initiativtagare till
försöksprojektet har varit Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) som har
genomfört projektet i samarbete med Polisen, Tullverket, Trafikverket,
Kustbevakningen, Stena Line och Servotek. Cirka 4000 fordon har kontrollerats ,
främst lastbilar och bussar.Från MHF har man
i uppföljningen av försöket konstaterat att projektet har varit framgångsrikt
och att denna nya typ av passersystem kan bli ett värdefullt komplement till
vanliga nykterhetskontroller i trafiken. MHF konstaterar att försöken visar att
en tydlig information till resenärerna på färjorna om de förestående
utandningsproven i hamnen samt effektivt genomförda automatiska kontroller av
samtliga fordonsförare sammantaget leder till en kraftigt minskad andel onyktra
förare. Uppföljningen visade att andelen
onyktra förare, som i manuella kontroller under första halvåret 2013 var
ungefär en av 93 nu är högst en av 2000 förare. Försöket har även visat att
utpasseringen från färjan och ut i vägtrafiken dessutom kan ske utan
tidsmässiga fördröjningar.
De parter som ingått i försöket hoppas
på en implementering i större skala av alkobommar i våra färjehamnar för användning
av behöriga myndigheter inom fyra år. Det är över 3 miljoner fordon som
passerar dessa terminaler varje år och det vore en klok insats att stoppa
rattonyktra förare redan där.
Den tredje
parametern för ökad säkerhet är användandet av säkerhetsbälte. Detta är det lag
på i Sverige och bältesanvändandet skyddar vid en eventuell olycka. Trots detta
så är det en del som inte använder bältet och som inte inser säkerhetsvärdet i
användandet. För mig är detta obegripligt men visar på det egna ansvaret och
att det inte alltid är en lag som kan avhjälpa dumdristiga beteenden.
Den fjärde
parametern för större trafiksäkerhet på väg är att minska mobiltelefonanvändandet vid
bilkörning. Det är i många stycken lika obegripligt för mig att man sms:ar när
man kör som att inte använda bilbälten vid färd. Forskning visar att när man
sms:ar så är det lika farligt som att köra grovt rattonyktert. Och det säger
sig själv att koncentrationen vid bilkörningen inte blir bra när koncentrationen
ligger sig på att skicka eller läsa meddelande från en mobil eller Ipad.
Nu har
regeringen tagit detta på allvar och ändrat i trafikförordningen. Paragrafen
trädde i kraft redan den 1 december förra året och anger att föraren inte får
ägna sig åt aktiviteter med mobilutrustningen som menligt inverkar på förandet
av fordonet. Regeringen har
gett Transportstyrelsen i uppdrag att till den 1 april i år ta fram en långsiktig
plan för att genomföra informationsinsatser om vad denna förordning innebär och
denna plan kommer även redovisa effekterna
av den genomförda förordningsändringen. Syftet med denna
redovisning är att få fram underlag för kommande bedömningar om huruvida den
nya ändringen i trafikförordningen är tillräcklig eller om det behövs ytterligare
lagstiftning för att uppnå en trafiksäker användning av
kommunikationsutrustning i samband med körning.