Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

söndag 24 mars 2013

Klarspråk i Kyrkans Tidning av Annika Borg!

 
Ibland länkar jag till läsvärda artiklar på min blogg...denna i senaste Kyrkans Tidning är verkligen läsvärd.STI står för Svenska Teolgiska Institutet i Jerusalem. Dit tar Diakonia alla riksdagsledamöter och andra som de har med till Israel på sina indoktrineringsresor . ...eller anti israel resor. Det är fler än jag som undrar över vad som sker i STI och i Diakonia! Annika Borg är präst i Svenska Kyrkan.
  
 

STI kidnappat av politiska intressen

Mitt första intåg i Jerusalem skedde en sen februarikväll för tjugofem år sedan i 120 kilometer i timmen. Taxichauffören körde så det tjöt i däcken.
Man går – eller åker – verkligen upp till Jerusalem och redan i bilen började min kärlek till de platser som var en integrerad del av mig, fast jag aldrig hade besökt dem. Terminen som Krister Stendahl-stipendiat på Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem gav kunskaper som öppnade upp och stannade kvar.

En av mina första insikter var försiktighet. Under den våren sprängdes en marknad i judiska västra Jerusalem i luften mitt under människors inköp till sabbatsmåltiden. På Gazaremsan brann bildäck på marken och småkillar sprang runt omkring dem, arga, uppgivna och med stenar i händerna. Att sitta i Sverige och ha åsikter var en sak, att möta en komplex verklighet var något annat.
Försiktigheten gällde även på andra områden. Den judisk-kristna dialog institutet byggt upp, inte minst under direktor Göran Larssons tid, behövde vårdas. Det krävde balans, nyans och just försiktighet. Studenterna fick ta del av skilda perspektiv på och kunskaper om judendom, islam och ekumenik. Fokus var religionsteologi, språk och religionsmöten. Genom att hålla teologin i centrum och som särmärke kunde man verka och blomstra på denna mångfacetterade plats med dess motsättningar.

Teologiskt är dialogen mellan kristendomen och judendomen fortsatt avgörande för kyrkan. Övertrampen från kristna mot judar genom historien ger ytterligare skäl för att stärka kunskapen om judendomen.
Tidigare var Svenska Teologiska Institutet kronjuvelen vad gäller Svenska kyrkans arbete med och för judisk-kristen dialog. Men sedan ett antal år finns en styrelse som inte tycks vara intresserad av teologisk kunskap och fördjupning utan av Mellanösternpolitik. STI har kidnappats av andra intressen än teologiska och blivit SPI – Svenska Politiska Institutet i Jerusalem. Reseprogram och kursupplägg har fokus på den politiska situationen ur palestinskt perspektiv. Judisk-kristen dialog tycks inte längre kunna tänkas som en teologisk fråga. Medvetenheten om att kristendomen behöver lyfta och fördjupa kunskapen om sitt judiska arv och judendomens rikedom – i sin egen rätt – verkar ha försvunnit.
Men om man inte kan föra den judisk-kristna dialogen i Jerusalem, var kan man det då?
Annika Borg