Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

torsdag 29 november 2012

"Hon vill få bollar att börja rulla!"



I dagens tidning av Kristdemokraten finns detta reportage om mitt riksdagsarbete...läs det gärna!

Är det någon ministerpost jag tycker skulle vara spännande att utveckla så är det som Sjöfartsminister!
 
– Min ambition som riksdagsledamot har alltid varit att ta mig an den svaga människan och att göra något åt de situationer där orättvisor råder. Att bildligt talat få bollar att börja rulla.

– Det händer ofa att jag frågar mig varför jag ska springa efer bollar som andra fått att rulla. Med de orden förklarar Annelie Enochson, som är Kristdemokraterna i Göteborgs kommuns riksdagsledamot, hur hon ser på sin uppgift som politiker.

– Jag är en handlingsinriktad person som gärna vill se något konkret i det jag engagerar mig för. Och efersom jag är arkitekt är jag van vid att arbeta med saker som ger tydliga resultat.
 
Och så vill du bli sjöfartsminister.
– Ja, det beror nog på att jag är uppväxt i Göteborg, som ju är en sjöfartsstad. Att jag dessutom alltid har älskat havet och att min far var sjökapten, spelar nog också in. Men den största anledningen är att vi saknar en vettig sjöfartspolitik

och har en alldeles för liten handelsfotta. Betänk att 95 procent av Sveriges export går via båtar.
Läs mera här   https://web.retriever-info.com/go/?u=https%3A%2F%2Fweb.retriever-info.com%2Fservices%2Farchive.html%3Fmethod%3DdisplayPDF&p=226818&a=30516&sa=2016282&x=11d34abc7aa5b6bae5cc52de4526d4b6&d=050838201211290QbvoH0T3Nky1pfgm93DC1GH100001010a0o