Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

torsdag 15 september 2011

Riksdagens högtidliga öppnande med gudtjänst i Storkyrkan innan

Idag har vi haft riksdagens högtidliga öppnande där Storkyrkan bjuder in till gudtjänst innan.
Jag är kritiskt till att denna fina kristna tradition nu blivit en interreligiös dialog sedan domprost Åke Bonnier tog över värdskapet....detta är andra ggr som han vill föringa sina kristna rötter och bjuda in andra världsreligioner till medverkan i den kristna gudtjänsten.

Enligt Åke Bonnier är detta en "tradition" att vi skall interreligiös dialog istället för kristen gudtjänst...ja, tradition för Åke Bonnier kanske om han menar att tradition är 2 ggr...

Det är så många som är kritiska till att vi har denna gudtjänst innan öppnandet...frågan är om inte Åke Bonnier häller olja på den elden...istället för att gjuta olja på vågorna och få dem lugna. Hur länge traditionen med kristen gudtjänst får fortsätta är beroende på vad man fyller den med för innehåll. Redan i år var det en del riksdagsledamöter som avstod att vara med i denna interreligiösa variant.

Sä här sa jag i en TT intervju...skall vidarutveckla mina tankar senare ...nu måste jag iväg...

Annelie Enochson (KD) säger till TT att hon protesterade redan för flera år sedan mot att en imam deltar i gudstjänsten.

- Jag tycker att detta är en kristen gudstjänst och vi har kristna traditioner i vårt land, det är det vår tradition är uppbyggd på. Jag ser gärna en ekumenisk gudstjänst med olika kristna familjer och även den judiska traditionen, eftersom vi har halva Bibeln gemensam. Men den muslimska, hinduiska och buddhistiska tron är andra världsreligioner, så det kan vi ha i andra sammanhang, men inte vid riksdagens högtidliga öppnande, säger Enochson.