TU 17 – Luftfartsfrågor Annelie Enochson bänk 226
Fru/Herr
Talman!
Sverige har idag 37 regionala flygplatser och 10 statliga.
Dessa statliga flygplatser är Landvetter, Kiruna, Luleå, Umeå, Östersund,
Malmö, Ronneby, Visby, Arlanda och Bromma. På alla dessa flygplatser är det
Swedavia som äger och driver flygplatserna med det statliga Luftfartsverket som
har flygtrafikledningstjänsten.
På dessa statliga flygplatser uppgår passagerare
antalet till 90% av det statliga passageraantalet på alla Sveriges flygplatser.
Även vad det gäller den ekonomiska omsättningen ser situationen ut på
motsvarande sätt.
Swedavia är alltså en synnerligen betydelsefull
aktör på marknaden som nu utskottsmajoriteten vill göra ännu mer betydelsefull
genom att återmonopolisera flygtrafikledningen. Undantagen är de regionala
flygplatserna.
De regionala flygplatserna är viktiga för
näringslivet och människorna runt om landet. De behövs för jobben och
välfärden. Tyvärr är denna marknad liten och omsättningen begränsad. Att då vid
en konkurrensutsättning av flygtrafikledningen inte få ta med de 10 statliga
flygplatserna gör att marknaden krymper och också omsättningen.
På senare år har monopolet brutits på
flygtrafikledningstjänsten genom att ACR kommit in på marknaden. De har och
tagit över och driver flygtrafikledning vid 9 regionala flygplatser. Dessa är
Västerås, Örebro, Växjö, Trollhättan, Skellefteå, Karlstad, Kalmar, Norrköping
och Jönköping. Detta har inneburit besparingar på mellan 20-30%. Pengar som
istället kommunerna/regionerna har kunnat lägga på sjukvård, skolor och omsorg.
Besparingen sker genom att ACR har betydligt färre administratörer än sina
konkurrenter men betydligt större andel operativ personal.
Självklart sätts säkerheten främst och är lika bra
där som på de flygplatser som där statliga Luftsverket har flygtrafikansvaret.
Transportstyrelsen godkänner och utövar
tillsyn över den som utför flygtrafiktjänst. Ägarbild m.m. har inget att göra
om verksamheten är säker eller inte. Det viktiga är hur den bedrivs och att det finns en oberoende och kompetent
tillsynsmyndighet med resurser som kan granska hur verksamheten bedrivs
Sverige har som enda land i världen en civilmilitär
integrerad flygtrafikledning – dvs. LFV personal har både militära och civila
uppgifter och det finns inga militära flygtrafikledare. Om flygplatser börjar
upphandla tjänster från andra bolag än LFV så kan det uppstå problem i och med
att de inte har någon uppgift visavi Försvarsmakten.
Av den anledningen tillsattes utredningen ”Färdplan
för framtiden” SOU 2012:27, som gav svar på många frågor men en kompletterande
utredning behövdes och tillsattes för att utreda just försvarsmaktens behov av
flygtrafikledningstjänst. Denna utredning kommer att vara klar den 1 september
2014.
Att föregripa denna utredning som nu
utskottsmajoriteten gör med S, SD, MP och V och begära en återreglering är inte
seriöst.
Jag yrkar på bifall till vår reservation nr 6 under
punkt 4.