Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

fredag 18 januari 2013

Från Göran Hägglund.....

Just nu fick jag Göran Hägglunds nyhetsbrev....alla ni som läser min blogg kanske inte får det så jag vill saxa en bit ur brevet.

Jag delar helt Görans oro för minskad valfrihet om sossarna skulle få makt igen....måtte inte detta ske!

"LO vill sätta stopp för valfriheten

Så har LO presenterat ett förslag som omsatt i praktiken skulle innebära ett effektivt stopp för mångfald och valfrihet i välfärdssektorn. Förslaget går ut på att välfärdsföretag enbart ska kunna drivas som så kallade Samhällsbolag där vinsterna regleras. Dessutom ska lagen om valfrihet (LOV) avskaffas, den lag som öppnat upp för mängder med nya alternativ inom vård och omsorg. Skulle förslagen bli verkligheten slås benen undan på en mängd vårdcentraler, förskolor, äldreboenden, hemtjänstbolag och friskolor.

Det skulle få förödande effekter på enskildas vardagsmakt. Alternativ skulle försvinna. Men inte nog med det, det skulle också vara ett kraftfullt slag mot kvalitetsutvecklingen i vården och omsorgen. För väldigt mycket av den positiva utvecklingen i vården drivs framåt genom att vi har många nya aktörer som gör att vi kan jämföra verksamheter med varandra och lära av det som fungerar bäst.

Jag är bekymrad över att vänsterkrafternas intresse för vård, omsorg och utbildning i Sverige tycks begränsa sig till vilka som driver verksamheterna, och i vilken form.

Vilket svar har LO till de hundratusentals människor som valt att nyttja privat välfärd, och är nöjda med den? "