Läs den i länken eller här.....
Alkobommar kan rädda
liv
Varje timme dygnet runt kör 525 rattfulla personer runt i
Sverige. Det är 525 personer för mycket! Alkohol och narkotika hör inte hemma i
trafiken. Jag hoppas att fler alkobommar kan öka trafiksäkerheten. Staten bör
stå för finansieringen av alkobommar runt om i landet.
Trots
att antalet som skadas och dör i trafiken varje år minskar, är varje
trafikolycka som drabbar en individ en tragedi. Vi behöver öka nykterheten på
våra vägar för att nå nollvisionen. Jag anser att alkobommar är ett effektivt
sätt att motverka rattonykterhet.
I
augusti i år invigdes Sveriges första alkobommar i Göteborg. Alkobommar förebygger
och motverkar onyktra förare att vara en trafikfara och hindrar därmed svåra
olyckor på våra vägar. Det är i första hand den tunga trafiken som kontrolleras.
Motorförarnas
Helnykterhetsförbund har är initiativtagare till projektet i Göteborg som
genomförs i samarbete med Polisen, Tullverket, Trafikverket, Kustbevakningen,
Stena Line och Servotek. Samtliga lastbilschaufförer som kommer till Göteborg med
Tysklandsfärjan får köra genom de automatiska alkobommarna och göra ett
utandningsprov. Om provet visar på rattfylleri tillkallas personal och
trafikpolis och om föraren är nykter öppnas bommen automatiskt. Hittills är det
endast ett fåtal förare varit rattonyktra. Det tyder på att alkobommarna har en
preventiv effekt.
Försöksverksamheten i Göteborg behöver självfallet utvärderas. Om projektet blir framgångsrik bör alkobommarna permanentas. Likaså skulle alkobommar kunna införas vid fler färjelägen i Sverige med internationell trafik.
Staten bör ta ansvar
för att permanenta nykterhetskontroller i hamnarna. Trafikverket fördelar medel
till trafiksäkerhetsinsatser. Eftersom att alkobommar kan förändra
förarnas beteende till att inte dricka på färjor ökar säkerheten på våra vägar.