Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

torsdag 24 maj 2012

Japan-Sverige - Skolan

Förra veckan var jag i Japan med ett antal riksdagsledamöter. Kommer här på bloggen att skriva en del  jämförelse som jag gjort mellan dessa två länder. Jag börjar med skolan eftersom det idag meddelades om den aktuella domen i Gällivare tingsrätt att en lärare som misshandlades av en elev inte skall få skadestånd. "Lärare skall tåla lite våld" - detta är för mig fullständigt hål i huvudet och mycket upprörande. Nej, lärare skall verkligen INTE tåla lite våld...det skall INTE tåla någon våld överhuvudtaget i skolan. De gör ett beundransvärt arbete och jag anser att man skall införa läroplikt istället för skolplikt. Det skulle innebära att lärarna skall undervisa enligt lagen och de elever som inte ger denna möjlighet för läraren att undervisa, de eleverna får antingen sitta tillsammans med sina föräldrar i skolan eller tas därifrån . En lärare kan då ringa en förälder och meddela " Jag kan inte undervisa eftersom ditt barn stör min läroplikt, så antingen kommer du hit och sitter med ditt barn så att jag kan undervisa eller så hämtar du barnet så jag kan fortsätt undervisa". Omvänd ordning med andra ord och en rejäl uppgradering av läraryrket! Och en rejäl uppmaning till föräldrarna att se till att uppfostra sina barn väl!

Till Japan - där har lärarna oerhört hög status. Trots stora klasser på 30 elever så råder ordning och reda. Alla elever har skoluniformer, nåt för Sverige att ta efter för att slippa denna statusstress på hippa kläder. Den skola vi besökte i Hiroshima fick vi äta med eleverna på deras lunchrast och fick mat som serverades inne i klassrummet. Barnen fördelade maten till varandra och ordning rådde som jag häpnade över. Eleverna var kvicka , nyfikna och respektfulla mot oss äldre. Eleverna räckte upp handen när de ville ha frågan och ställde sig upp när de fick svara. Bara tanken att en elev skulle misshandla en lärare i en japansk skola måste vara näst intill omöjlig!

Lägg märke till alla tennisbollar som finns på alla stol-och bordtassar för att minska ljudnivån när stolar flyttas. Allt för att skapa en harmonisk och tyst lärande miljö!

Det är dessa barn i en globaliserad värld som svenska skolbarn skall konkurrera med om framtidens jobb! Har svenska skolbarnen verkligen en chans då man i svensk rättsväsende anser att det är OK att misshandla en lärare...kontrasterna kan inte bli större!!