International Traffic Safety Data and Analysis Group (IRTAD), som tillhör OECD har sammanställt uppgifter för 34 länder om antalet trafikdödade . Under 2010 hade Sverige 2,8 trafikdödade per 100 000 invånare och körda fordonskilometer. Under 2010 var motsvarande genomsnitt för EU-länderna 6,2.
Bakom alla dessa siffror och statiskt döljer sig många
tragedier och familjer som i ett ögonblick hamnar i djup sorg när en
anhörig dör. Vi måste därför fortsätta att arbeta oförtrutet vidare på att öka
trafikssäkerheten för att minska antalet döda. Det är Trafikverkets
uppgift att bygga säkra vägar och kommunernas uppgift att genomföra
hastighetsöversyner på sina vägar för att minska olycksriskerna. Fordonstillverkarna
bygger allt säkrare bilar och utrustar sina bilar med teknik för att underlätta
för föraren att vara en säker och alert trafikant. Men ytterst är det
individens ansvar, förarens ansvar att efterleva hastighetsbegränsningarna,
använda bilbältet och köra nyktert för att just kunna vara en säker förare.
Att köra nyktert är för mig en självklarhet och jag skulle
önska att poliserna ökade sina insatser just på detta område för att minska
alkoholpåverkade förare. Jag hörde någon säga att det är lika vanligt att möta
en berusad förare i en storstad som det är att möta en taxi…och taxibilar
finns det gott om i våra storstäder.
Jag vill också kort kommentera motionen om alkobommar i
hamnar. I betänkandet skriver utskottet att Trafikverkets Skyltfond har
beviljat medel för att Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) i samarbete med
polisen och andra aktörer ska genomföra prov med alkobommar vid färjelägen. Försöket
innehåller både ny teknik (Autoliv) och ett nytt sätt att övervaka. Försöket
inleds under 2012.
Jag vet att man från MHF har kontakt med STENA färjerederi
och med lokala politiker i Göteborg för att försöka få denna försöksverksamhet
igång redan i augusti. Jag kan bara önska lycka till och säga att detta inte är
en dag för tidigt. Onyktra lastbilsförare i tunga långtradare måste bort från
våra vägar!
mobiltelefonerande vid bilkörning. Utskottet framhöll att förarens koncentration vid
bilkörning är en av de viktigaste faktorerna för att undvika olyckor. Utskottet
påpekade också att mobiltelefonens speciella ställning måste tas på allvar.
Vårt andra grannland Norge införde så sent som den 15 mars
2000 ett förbud för fordonsförare att använda handhållna mobiltelefoner under
körning.
Jag kan därför tycka det är märkligt att VTI i sin rapport
till regeringen hävdar att det spelar ingen roll om det är handsfree eller inte
som är farligt utan det är själva hanteringen av mobiltelefonen i sig som ökar
risken. Utan att vara forskare kan man däremot lätt dra
slutsatsen att den som har handsfree i bilen och därmed bägge händerna på
ratten påverkas mindre än den som kör med en hand eller klämmer luren mellan
axeln och huvudet och samtidigt försöker köra bilen. Att köra med bägge
händerna på ratten och hålla dem ”kvart i två” var något jag fick lära mig en
gång när jag tog körkort…det borde gälla idag också!
Det saknas statistik som visar att mobiltelefoner varit
orsak till bilolyckor. Om polisen vid varje bilolycka med personskador fick
omhänderta mobiltelefonen skulle man lätt kunna konstatera om föraren vid
olyckstillfället var sysselsatt med mobilprat eller sms. VTI säger vidare i sin rapport att det är 23 ggr farligare
att sms:a medan man kör som att inte göra det. Det är alltså lika farligt
att sms:a som att köra kraftigt berusad.