Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

tisdag 10 september 2013

DSM13 - vad är det?



Jo, det är Donsö Shipping Meeting 2013 som är ett stort event på den lilla ön Donsö i Göteborgs södra skärgård. Detta event var förra veckan och samlade totalt 800 människor och 96 utställare. Där medverkade 60 rederier och folk från 21 nationer deltog. Imponerande och jag njöt när jag var där över att se denna entreprenörsanda som finns hos våra redare....trots att vi inte har fått en sjöfartspolitik på plats som gör att våra redare vill flagga svenskt. Nästa ggr detta event arrangeras är 2015 och då på samma plats, fotbollsplanen på Donsö.

Märkligt att inte våra tidningar skrivit mera om DSM13...för det är verkligen värt att skriva om. De enda politikerna som lär varit där var vår infrastrukturminister och så jag. Det är förvånande med tanke på alla de arbetstillfällen som sjöfarten fortfarande ger och vill ge att inga fler politiker var med och upplevde DSM13.

Det var en speciell upplevelse att komma till denna lilla ö och se alla mörkt kostymklädda herrar i strålande sol och värme. När jag stod och väntade på färjan på Saltholmen sa en dam till mig - "Vet du vem som skall begravas på Donsö eftersom det är så många kostymklädda herrar?". Nu var det ju ingen begravning utan DSM13...nästa ggr 2015 kanske vi får se mera ljust och lättklädda herrar komma...och fler damer!