Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

onsdag 29 maj 2013

Inter-religiöst pris fick jag dela ut på Dialogslussen

I måndags var jag på Börsen i Göteborg och fick deltaga i Dialogslussens mottagning. Där fick jag tala och dela ut ett Dialogpris " Inter religiösa priset" till prästen Marika Palmdahl. Det finns fantastiska historier som belyser att man kan nå långt i Sverige som invandrare om viljan och ambitionen finns.

Vid mitt bord satt en kvinna som berättade sin livshistoria för mig. Hon kom från Turkiet för 10 år sedan med en turkisk juristexamen och efter 8 år i Sverige hade hon en svenska juristexamen  och arbetade nu som åklagare i Borås.

Jag är glad för dessa livshistorier och att de berättas som kontrast till de vettvilliga ungdomarna i Husby och andra platser som bara vill rasera vårt land. Sverige är möjligheternas land, men det är DU som måste ta dessa möjligheter!

Här finns länken på turkiska till Dialogslussens mottagning i måndags.

http://www.haberisvec.com/haber/3942-kultur-goteborgda-yilin-diyalog-odulleri-sahiplerini-buld.html

Du kan även på denna videosnutt se inledningen på mitt tal...allt kom inte med tyvärr.

http://youtu.be/2kTMGWuHS2c