Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

onsdag 10 november 2010

Valövervakning i Azerbadjan med förseningar och incidenter!


Kom tillbaka till Stockholm igårkväll sent efter några dagar i Baku i Azerbadjan och som valövervakare där. Resan började med att vi kom fram till Baku efter en resa som tog oss 35(!)timmar.Det började med en försening från Arlanda för det var för blåsigt i Frankfurt sedan var det dimma i Istanbul...vi missade alla connection flights som vi kunde missa....Kom fram sent på fredagkväll och missade alla briefingar den dagen.Natten till valdagen så vaknade jag av ett hemskt hjärtskärrande skrik ifrån rummet intill. Efter att jag ringt security så rusade jag in i rummet och hittade en ung prostituerad flicka som den tokige hotellgrannen hade försökt strypa!Försökte trösta, lindra och göra vad jag kunde för att flickan skulle komma ur chocken , allt medan den tokige grannen snurrar runt och security vakterna storögt tittar på. Det var uppenbart att för dem var den lilla 22 åriga flicka inget värt. Efter en dryg timme och med hjälp av två andra hotellgäster (engelska BP arbetare) fick vi lugnat flickan, tvättat av henne och sänt iväg henne i en taxi hem. Flickan ville inte ha doktor eller polis eftersom prostitution är olagligt i Azerbadjan (!) Jag fick byta rum eftersom jag inte ville bo grannen med den tokige torsken. Det blev dåligt med nattsömn den natten och redan klockan 7 på morgonen , söndagen, började vi vår övervakning av valet. En valövervakning som höll på tills kl 21,30 på kvällen. Väl tillbaka på hotellet hade jag och BP killarna ett möte med Duty Managern för att försöka få honom att inse det allvarliga i situationen och vad som kunde ha inträffat... han verkade förstå så småningom om än inte till fullo allvaret i denna kriminella handling...att försöka strypa en person ! På måndagen vid vår briefing var jag trött och mör...sedan var en resa hem som bara tog 8 timmar....hade dock bedrövligt ont i öronen eftersom jag drog på mig en förkylning i Baku. Så kan en helg för en riksdagsledamot se ut...men detta bryr väl inte sig Expressen om att skriva när man kan skriva om bjudresor och annat som späder på politikerföraktet!