Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

söndag 9 november 2008

Kristallnatten 70 år sedan - måtte detta aldrig hända igen!

Ikväll var jag till Göteborgs vackra Synagoga för att delta i åminnelsen av Kristallnatten som inträffade idag för exakt 70 år sedan. Kristallnatten var slutet på början av förföljelserna av judar i det Tredje Riket. All förföljelse börjar med missaktning och förakt av en speciell grupp, man får sedan med media och allmänheten på denna missaktning och ringaktning och sista steget är att det är allmänt acepterat att förfölja denna grupp.

Så var det i Hitlers Tyskland och vi har i generationer sagt att detta inte får hända igen!
Dock så ser jag oroväckande tecken idag på att man i media , i olika seminarier, föreläsningar fortsätter med att framställa Israel som den stora skurken i världen och att man demoniserar israeelerna. Lätt är då att låta denna demonisering överflyttas på de i Sverige boende judar. Hur kommer det sig annars att få eller inga judar vågar bära kippa öppet på svenska gator idag? Hur kommer det sig att man alltid måste ha vakter utanför Synagogan när man firar gudtjänst? Jo, för att hotbilden mot våra svenska judar finns och det skrämmer mig.

" Det börjar alltid med juden , men slutar aldrig med juden" - Detta är en sanning.

Därför gladde det mig att så många ställde upp idag i Synagogan för att visa sin solidaritet med den judiska minoriteten i vårt land. Jag skulle bara önskat att Synagogan blev så full av medkännade svenska medborgare att inte alla fick plats...den dagen kanske kommer....