Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

tisdag 7 april 2009

I söndags var det val i Moldavien - jag var där!

Inatt kom jag hem från Moldavien efter att ha varit valövervakare där i söndags. Kom till Moldavien förra torsdagen. Själva valdagen var jag och övervakade nere i södra Moldavien runt den lilla staden Cahul. Min kollega var Dejan från det slovenska parlamentet. Själva valdagen gick bra och inga speciella problem i själva valprocessen. Däremot var det flera av de inhemska observatörerna som ville berätta för oss om hur partisk den statskontrollerade TV är och hur de i fyra år bara matats med information om presidenten Vladimir Voronin.Det var dock med förvåning som jag idag när jag kom hem fick reda på upploppen i Chiznau idag. Det fanns inget som talade för att detta skulle ske igår när jag var i staden. Dock ville många ha en förändring och när de insåg att åter igen presidenten och hans kommunistiska parti blev det största partiet så rann bägaren över för de unga som vill ett närmande till EU.Hoppas att denna "revolution" kan bli som i Ukraian med den oranga revolutionen att våldet inte tar överhand utan att människor demonstrerar sin egenmakt med icke våld. Moldavien är värd en bättre framtid än den kommunistiska men det får inte ske med våldsmedel!

Läs OSCE pressmeddelande om valet nedan

http://www.oscepa.org/images/stories/documents/election_observation/2009_election_observations/MoldovaStatement060409.pdf


Läs oxå pressmeddelandet i TT om oroligheterna

http://helgonat.riksdagen.se/TidningarOchNyheterDetail.aspx?id=540&ReferenceID=785991cbfd0fccf3c12575910062b2e0