Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

lördag 1 maj 2010

Rör inte min bil!


Kom till vår ljuvliga sommarö på morgonen. Bilade hit från Göteborg.Det är en enorm frihet att köra bil, att kunna ta sig dit man vill från dörr till dörr och det till och med på en helgdag som 1 maj.När jag läser den rödgröna rörans budgetförslag om att höja bensinpriset med två kronor så blir jag upprörd.Det är en politik för stadsbor med gångsavstånd till tunnelbana eller spårvagn och som tycker Djurgården eller Slottskogen är höjden av naturupplevelser.Hur kan man vara så korkad att man inte inser att bilen är en nödvändig nödvändighet för miljoner av våra invånare? Att ta sig till och från sommarstugan, släktbesöket, sportaktiviteten eller att handla.För att inte tala om alla våra handikappade och äldre där bilen är en nödvändighet för att överhuvudtaget kunna komma ut och det med sig själv eller någon annan bakom ratten. Alla är inte kollektivkramare och detta måste sägas oxå. Visst skall vi ha bra kollektivtrafik men varför måste detta ställas mot bilåkning? Mitt recept är att satsa på forskning av energisnålare bilar och på alternativa förnyelsebara drivmedel i bilar som är billiga för den vanlige bilåkaren......men vad ni än gör ...RÖR INTE MIN BIL!