Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

torsdag 16 februari 2006

Vitrysslandsmanifestation på Norrmalmstorg!



Idag klockan 15.30 till 16.00 var det en manifestation för det vitryska folket och oppositionen på Norrmalmstorg. Det var ett femtiotal som trotsade den snåla blåsten och kylan för att visa sin solidaritet för det vitryska folkets kamp mot diktatorn Alexander Lukasjenkos. Jag var en av talarna och sa ungefär så här i mitt tal:

"Vänner till det vitryska folket och till oppositionen i Vitryssland!

För snart fyra år sedan träffade jag för första gången en av Vitrysslands parlamentariker . Han heter Sergej Skrebets och var medlem i partiet Republica. Han var i opposition mot diktatorn Alexander Lukasjenkos. Sergej berättade för mig om hur det var att vara oppositionell politiker i Vitryssland och jag jämförde med min situation som oppositions politiker i Sverige.

Som oppositionspolitiker i Vitryssland utsätts man för ständiga trakasserier och falska anklagelser av KGB.

Sergej Skrebets är häktad och kan dömas till 8 års fängelse för påstådda ekonomiska brott. Bakom anklagelserna anses ligga politiska motiv.
Sergej Skrebets har under sin häktingstid genomfört ett antal hungerstrejker och lider av hälsoproblem. Enligt de senaste rapporten från honom så har han även utsatts för misshandel i häktet av okända män i svarta masker. De kort jag sett på honom från nutid visare en helt annan betydligt magrare och medtagen man än den jag mötte för snart fyra år sedan .Att vara oppositionspolitiker i Vitryssland är förenat med livsfara och drabbar inte bara politikern själv .

Även Sergej Skrebets familj är drabbad, har svårt att behålla sina jobb, svårt att få pengarna att räcka och känner sig ständigt trakasserade av olika myndigheter.

Det är ett högt pris man får betala i Vitryssland om man är i opposition mot diktatorn Alexander Lukasjenkos. Därför vill jag här i mitt tal visa min solidaritet mot oppositionspolitikerna i Vitryssland och då speciellt Sergej Skrebets – Vi skall inte överge er!"