Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

torsdag 27 oktober 2011

Grekland - byt till drachmer?!



Inatt vaknade jag klockan halv fyra över att det surrade i mobil och jag hade fått ett sms. Europas ministrar hade kommit överens om en lösning på Greklands skuldkris, stod det i sms:et. Stora nyheter att vakna till mitt i natten ...eller inte?


Jag har aldrig förstått detta att alla Europas ministrar lägger ned dagar och uppenbarligen nätter oxå för att hjälpa Grekland med sitt skuldberg. Allt medan Greklands befolkning demonstrerar och är arga för varje eftergift de skall göra för att få landet ur krisen.


Är det inte snart dags att vi i andra medborgare i EU oxå börjar demonstrerar och höjer våra röster och protesterar mot att vi skall hjälpa Grekland med sin misskötta ekonomi ? Ja, ja, jag vet att allt ekonomiskt hänger ihop och jag HAR läst artiklar liknande denna i tidningar....se här!

Men ändå...mitt förnuft säger mig att detta är bara början och varför inte kapa navelsträngen redan nu och låta Grekland klara sig själv och gå över till drachmer.

Denna ekonomiska cirkus på hög nivå liknar med och mer Victor Mullers spel med SAAB....alla hoppas och alla vill tro så väl ....men till sist så står vi där med skägget i brevlådan och undrade hur vi kunde hamna här.