Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

tisdag 4 oktober 2011

Den stockholmska taxichauffören



Idag på morgon åkte jag taxi från Bromma flygplats till riksdagen. Ofta brukar dessa resor i Stockholm vara en tråkig transportsträcka med en tyst chaufför som inte vill kommunicera utan utför sitt uppdrag att tranportera mig från punkt A till punkt B. Men denna morgon var det annorlunda. Här sitter en chaufför som var stor och grov med en guldring i ena öronsnibben Han var urtypen för en riktig machoman. Med en gång börjar han att kommunicera mig och fråga om jag var ledamot och från vilket parti. Jag bad honom gissa...och efter några trevande försök som centerpartist så sa han. "Kan det vara så att du kommer från det partiet som jag röstar på?" Vilket då, frågade jag. "Jo, kristdemokraterna och så fortsatte han med att berätta att han var inte döpt, inte heller konfirmerad, han räknade sig som ateist, han drack och svär som en bortsbindare men han gillade att kristdemokraterna är ett värderingsparti och som står upp för de urgamla principerna om familjens betydelse i samhället, de tio budorden (?) och att kristdemokraterna verkar vara jordnära."

Whoo, vilket vittnesbörd från en taxichaufför...raka rör om hela vår politik serverad av en machoman som kanske inte läst hela vårt principprogram men som hade andemeningen klart för sig!

Vilken start på ännu en stockholmsdag i riksdagen!