Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

onsdag 13 maj 2009

SEYFO center mottog mark från kurden Berzan Boti i en cermoni i riksdagen




Idag mitt på dagen hölls en cermoni i Mittpolen i riksdagen som berörde mig djupt. En kurd vid namn Berzan Boti överlämnade en stor markegendom till SEYFO center och det assyriska folket . Den som symboliskt mottog lagfarten var SEYFO centers ordförande Sabri Atman. Det var stämningsfullt och rörande med ljuständning och musik. Detta är kanske en början på försoning mellan de två folkslagen assyrier och kurder i Turkiet . Det börjar ofta med den lilla modiga människan , i detta fall Berzan Boti.Jag sa ungefär så här i mitt tal

" Jag känner mig hedrad över att få vara värd för denna högtid och få vara med om detta historiska tillfälle när lagfarten från Berzan Botis egendomar kommer att överlämnas till assyriska folket genom att SEYFO center ordförande Sabri Atman, kommer att ta emot lagfartsdokumenten. Jag vill rikta ett speciellt välkommet till Berzan Boti från Turkiet. De efterlevande från folkmordet i Turkiet har allt sedan 1920 – talet väntat på att få upprättelse för dessa avskyvärda handlingar mot sina släktingar och vänner. Under dessa år i början av 1910 – talet fördrevs och mördades 1, 5 miljoner kristna med olika bakgrund i framförallt nordöstra Turkiet. Vissa siffror säger att det var så många som uppemot 3, 8 miljoner som var offer .

Det finns gott om dokumentation att läsa om hur detta folkmord gick till, många forskare och historiker kan bekräfta att det var ett folkmord som ägde rum. I FN-konventionen om folkmord från 1948 står att läsa om definitionen av ett folkmord i Artikel II . Alla dessa kriterier uppfylls i det turkiska folkmordet genom att det skedde en - massavrättning av män och äldre pojkar, genom våldtäkter, bortrövande av kvinnor, plundring, förstörelse och beslagtagande av egendom, tvångsförflyttning av kvinnor och äldre män som till fots marscherade till läger i den syriska öknen, tvångsomhändertagande av barn och unga ,vackra flickor

Allt detta sammantaget gör att SEYFO kan klassificeras som ett Folkmord enligt FN. Det är 18 länder som än så länge erkänt SEYFO som ett Folkmord….Sverige är i inte ett av dessa länder och inte Turkiet. ¤ Att beslagta egendom är ett av dessa illdåd som utfördes under Svärdens år – SEYFO.

Därför är det så glädjande att idag kunna ha en ceremoni i riksdagen när oförrätter försonas . För att kunna förlåta, försonas och gå vidare så krävs det mod – att kunna göra detta i praktisk handling som Berzan Boti gör idag tycker jag är oerhört stor. Och jag vill därför personligen tacka dig , Berzan Boti,för denna praktiska handling som vi idag kommer att bevittna och som visar på stort civilkurage hos dig . Tack!"