Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

torsdag 9 februari 2012

Jag har bytt åsikt - gillar tunnelbanan!

Det händer då och då att medan jag är i Stockholm så åker jag tunnelbanan och då haft med mig den göteborgska åsikten att åka kollektivt  - det skall man göra ovan mark! MEN idag bytte jag åsikt !

Kom från Göteborg och hamnade på centralen och skulle vidare till Stadion hållet. Gick "torrskodd" i tunnlar till T-centralen, köpte en ny biljett av en trevlig spärrvakt och kunde sedan ta mig "torrskodd" till den T - bane adress jag skulle till. Väl uppe ovan jord så mötte mig sliriga , hala gångbanor och snöflingor stora som flingsalt . Allt detta slapp jag tack vare tunnelbanan! Tunnelbanan tog mig kvickt och effektivt under jorden från punkt A till punkt B!

Hade det varit i Göteborg hade jag fått stått och huttrat på en blåsig hållplats , inte mötts av en trevlig spärrvakt när jag köpte biljett....om jag överhuvudtaget hade klarat av att köpa en biljett! I Göteborg går det nämligen inte längre att köpa biljetter om du snabbt skall vidare eller är turist!

Jag till och med gillar systemet med att spärrvakten stämplar min biljett! Det är trevligt att möta en anställd när man skall in i kollektivsystemet ! Göteborg, jag är ledsen...men våra långsamma spårvagnar håller inte längre för mig...jag har fått en ny kollektivresekärlek!