Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

måndag 5 september 2011

Sommarreflektioner 2- Ja till kronan-nej till euron


Denna sommar har diskussionerna gått varma både i och utanför Sverige om den ekonomiska krisen i euro länder som Grekland, Spanien, Portugal och nu senast Italien. Jag är väldigt glad för att vi inte är med i EMU röran och att vi har behållit kronnan som vår valuta. När vi folkomröstade om vi skulle gå med i det som då kallades EMU samarbetet så markerade jag redan då att jag inte ville ha detta samarbete utan behålla kronan. Läser att den framtida C-partiledaren Annie Lööf liksom jag röstade nej då men att hon därefter varit för euron fast nu tillbaka i att kronan är bäst...det är inte alltid lätt att veta vad som bäst om man låter sina åsikter styras av vartvinden blåser. Nu tror jag att Annie är stabilare än så...men visst har vi som varit mot EMU ibland betraktats som bakåtsträvare fast det visade sig att vi hade rätt.

Under EMU valrörelsen 2003 när jag pratade på gator och torg för att behålla kronan så använde jag följande liknelse:

Tänk er att sex hus är placerade i Sverige, Grekland, Tyskland,Italien, Frankrike och Portugal och alla dessa hus var beroende av samma värmesystem. Om det var varmt i Grekland så drogs temperaturen ned i Sverige och Tyskland och var det kallt i Sverige så höjdes temperaturen i husen i Grekland och Portugal. Samma princip om än förenklad är det med EMU samarbetet. Allt bestäms på en plats, Europeiska centralbanken i Frankfurt och där av de 6 personer som ingår i Centralbankens råd och alla sitter de på 8 årigt mandat. Om den finns problem i ett " hus" så lättar man på trycket i de andra. Ja, och så sitter Europa där med "hus" som är totalt överhettade och då måste de andra "husen" skruva ned sina värmeprognoser.

Ja, vad skall man tro om detta framtida samarbete...Tyskland som är det största "huset" i detta samarbetet har det inte lätt. Jag tycker att Finland gjorde rätt som ställde villkor för att Grekland skulle få låna av dem genom att begära säkerhet i "huset". Finland vågar och går före!