Annelie Enochson Riksdagen

Annelie Enochson Riksdagen

onsdag 16 december 2009

Låt inte Geely köpa Volvo!

I lördags hade jag tillsammans med några andra kristdemokratiska politiker inne följande artikel på debatt sidan i GP

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.269746-det-ar-hog-tid-att-saga-nej-till-geely

Läs hela artikeln nedan:

Det är hög tid att säga nej till Geely


Det är förvånande, frustrerande och beklämmande hur vissa politiker, fackliga företrädare, media och andra omfamnar kinesiska Geely som tänkbar köpare av Volvo Personvagnar. Blir affären av är det i realiteten den totalitära kinesiska staten som köper Volvo och får nycklarna till Volvos och därmed Fords teknologi och immateriella tillgångar, skriver en rad västsvenska kristdemokratiska riksdagsledamöter.

RelateratMånga häpnade nog när förre kommunalrådet i Göteborg, Göran Johansson, med all sin tyngd och sitt förtroendekapital berömde Geely-chefen Li Shu Fu och uttryckte att han tror att Geely kan rädda Volvo.


Naivt och aningslöst från en så rutinerad politiker som Göran Johansson. Och störande för de Volvoanställdas engagemang för att hitta den bästa lösningen. Han borde snarare ha reagerat på partimedlemmen av det Kinesiska folkets politiskt rådgivande konferens Li Shu Fus krav på att de anställda och fackföreningarna skall vara positiva till köpet om det ska genomföras. Det kan ju också tolkas som ett hot och en tydlig fingervisning om vad som väntar?


Inga fria fackföreningar

Några fria fackföreningar existerar inte i Kina och regimen är som bekant djupt fackföreningsfientlig. Om någon vågar protestera alltför högt vid ett företag är det avsked, fängelse eller något ännu värre som väntar.


”Det är inte Geely som avrättar politiska fångar utan staten”, löd en facklig svensk kommentar. Hoppsan! Det är väl ingen hemlighet att Geely styrs av enpartistaten Kina, som styrs av kommunistpartiet och att landet fortfarande bryter mot mänskliga rättigheter och har begränsad yttrandefrihet?


Metallfacken i Göteborg har i decennier försökt hindra kommunisterna att få inflytande i företagen. Men nu verkar de lägga sig platt för värre kommunister än de svenska någonsin varit i praktiken.


Finns bättre alternativ

Det är dags för de anställda vid Volvo Personvagnar att samstämmigt säga nej till Geely! Ford lägger inte ner Volvo Personvagnar om den här affären går i stöpet. Det finns alternativ som är bättre.


De fackliga företrädarna förklarade sig ganska nöjda efter mötet med Li Shu Fu. De ställde inte några tuffa frågor – ”ville göra ett mjukt intryck första gången”, som någon sade. Å andra sidan var det kanske både första och sista gången de kunde be Li Shu Fu personligen om svar …


Geely är annars mest känt som det bilföretag som hänsynslöst kopierar europeiska märken – Rolls Royce, Peugeot, Mercedes och BMW. Dessa har övervägt processer men tvekar, eftersom de vet att möjligheterna till framgång i den kinesiska rättsapparaten är små eller inga. Att kopiera betraktas ju som normalt, tyvärr.


Bristande säkerhet hos bilarna och dålig kvalitet är andra kännetecken. Miljoner har både förfasats över och skrattat åt det katastrofala krocktest som lagts ut på Youtube. Missnöjda kunder är ett annat problem. Vid Shanghaimässan i april demonstrerade ett stort antal men de tystades ner.


Tillgång till teknologin

Geely får nycklarna till Volvos och därmed Fords teknologi och immateriella tillgångar – det sparar tid och stora pengar.


På teknologin utvecklas snabbt egna plattformar, som företaget äger och kontrollerar. Dessa ställs sedan till andra kinesiska tillverkares förfogande. Det är ingen hemlighet att det är så det går till i Kina. Dessutom har den kinesiska regeringen identifierat fordonsindustrin som strategiskt viktig för landet även ur ett exportperspektiv. Detta bidrar till att Geely vill köpa Volvo även för att få fotfäste på den globala bilmarknaden, med Sverige som första bas. Volvos internationella återförsäljarnät har förstås ett stort värde.


Kinesiska staten köpare

Det är inte Li Shu Fu eller Geely som i verkligheten köper Volvo utan kommunistpartiet eller kinesiska staten, vilket i grunden är samma sak. Det är där den verkliga kontrollen och pengarna finns. Det som håller på att hända är inte bara en affärsuppgörelse. Det är storpolitik styrd av det totalitära och statskapitalistiska Kina.


Om Kina varit en demokrati och respekterat mänskliga fri- och rättigheter fullt ut, hade läget varit annorlunda, men där är inte Kina nu. Om vi vill behålla mer än ett säkerhetscentrum i Sverige är det dags att säga nej till Geely nu!

Per Landgren

ordförande för KD i Västra Götaland, riksdags-ledamot 1998-2006

Annelie Enochsson

riksdagsledamot, KD, Göteborg

Ingemar Vänerlöv

riksdagsledamot, KD, Västra Götaland norra

Holger Gustafsson

riksdagsledamot, KD, Västra Götaland östra

Else-Marie Lindgren

riksdagsledamot, KD, Västra Götaland södra